Stagnacja i jałowy bieg psychiatrii od wielu lat są dobrym przykładem opierania się na zamkniętych modelach, tłumaczących „wszystko” w ograniczonym zakresie doświadczenia klinicznego (czyli symptomatycznego, biologicznego, materialistycznego, fizykalnego), ale nietłumaczących niczego, w odniesieniu do doświadczenia wewnętrznego (duchowego, fenomenologicznego, subiektywnego, psychologicznego).
Wizja pełnej rzeczywistości jest czymś absolutnie
obcym w akademickim świecie. Szczególnie taki model rzeczywistości, który
ujmuje świadomość w kontekście pozazmysłowym i po przez uwzględnienie fizyki
kwantowej definiuje naukowo zjawiska anomalne. Pojmowanie świadomości jako
sfery niepowiązanej z mózgiem, ale częścią kompleksu świadomości (pola
świadomości) praktycznie nie istnieje w obiegu literatury naukowej. Pewnym
przełomem jest praca polskiego psychiatry, dr. hab. N. Med. Marka Krzystanka,
który napisał bardzo kontrowersyjny artykuł pt. Metafizyka nowej psychiatrii w
naukowym periodyku Psychiatria. Można się w ogóle dziwić, że praca takiego
formatu pojawiła się w piśmie hołdującym konserwatywne spojrzenie na
rzeczywistość w świecie naukowym. Przemyślenia Krzystanka być może nie stanowią
jakiegoś novum wśród znawców tematyki nieznanoświatowej, w ujęciu fizyki
kwantowej, ale są bardzo ważnym sygnałem, że osoby reprezentujące środowisko
naukowe mają bardzo trzeźwe spojrzenie na próby modelowania rzeczywistości. W
niniejszej pracy nie brakuje naukowej wykładni mechanizmów ludzkiej
świadomości, ale dają one jednocześnie punkt wyjścia do dyskusji, jak należy
rozumieć z naukowego punktu widzenia wszelkie zjawiska paranormalne (a ściślej
precyzując postrzeganie tych zjawisk), a nawet i fenomen UFO.
Wstęp
Wizja świata współczesnej nauki rozpada się w rozszczepieniu dyscyplin przyrodoznawstwa na rosnącą liczbę dziedzin specjalistycznych. W procesie tym łatwo zgubić wizję całościową, a jeszcze łatwiej znaleźć wytłumaczenie, że nie istnieje, więc nie ma możliwości ani potrzeby się nią zajmować.
Stagnacja i jałowy bieg psychiatrii od wielu lat są dobrym przykładem opierania się na zamkniętych modelach, tłumaczących „wszystko” w ograniczonym zakresie doświadczenia klinicznego (czyli symptomatycznego, biologicznego, materialistycznego, fizykalnego), ale nietłumaczących niczego, w odniesieniu do doświadczenia wewnętrznego (duchowego, fenomenologicznego, subiektywnego, psychologicznego). W zasadzie psychiatria zatrzymała się na teoriach związanych w sposób utylitarny z farmakologią i na objawowym, nienozologicznym rozpoznawaniu zaburzeń psychicznych.
Poziom
jedności
Wbrew powszechnych sądom, jakoby nauka nie dysponowała całościową wizją rzeczywistości, teorią czy modelem wszystkości (teorią łączącą wszystkie pola fizyczne, teorią godzącą rzeczywistość fizykalną i psychologiczną, jednolitą teorią psychiki) we współczesnej nauce można znaleźć rozstrzygnięcia, otwierające szerszy kontekst. Co więcej, przypomnienie teorii, pochodzących ze starożytności i tłumaczących rzeczywistość fizykalną i psychologiczną, może wskazywać, że w przeszłości ludzkość wielokrotnie dochodziła już do widzenia rzeczywistości w szerokim kontekście, wiedza ta ulegała jednak później deformacjom (np. poglądy Arystotelesa w wydaniu scholastyki) lub zapomnieniu.
Na bazie współczesnej wiedzy naukowej istota funkcjonowania psychiki opiera się na dwóch podstawach:
§
— stanach
fizycznych, które są możliwe (prawdopodobne, potencjalne), a nie pewne i
jednoznaczne [1],
§
— strukturalnych
i pozawymiarowych fenomenach, doświadczanych przez ludzki mózg [2].
Fizyka kwantowa dostarczyła nowego wglądu w istotę
rzeczywistości. Z jednej strony cząstki elementarne, na które działają różne
pola fizyczne (magnetyczne, grawitacyjne, oddziaływań silnych i inne) mogą
przekształcać się jedne w drugie, co wskazuje na to, że substancja materii nie
jest jednoznaczna (np. jedynie korpuskularna, jedynie falowa albo jedynie
elektryczna) tylko wieloaspektowa i może przejawiać się wielorako, podlegając
działaniu różnych pól [3]. Co więcej, nie istnieje żaden model poglądowy,
pozwalający wyobrazić sobie, jak wyglądają cząstki elementarne. Wydaje się, że
cząstki elementarne nie istnieją w znaczeniu takim, do jakiego przyzwyczaiła
nas fizyka klasyczna. Nie ma jądra atomu i krążących wokół niego na oddalonych
orbitalach elektronów. Cząstki elementarne są upostaciowioną energią, opisywaną
i uchwytną w formie struktur matematycznych, przedstawiających reguły, którym
dany przejaw materii podlega w danym polu [3]. Wynika z tego, że
funkcjonowanie materii, a w szczególe – mózgu, opiera się na upostaciowionej
energii, która podlega oddziaływaniu różnych pól.
Co ciekawe, Platon bardzo podobnie przedstawiał podstawowe cząstki, z których zbudowana jest rzeczywistość. Opisywał, że są one strukturami geometrycznymi, składają się z czterech rodzajów symetrycznych wielościanów, które można rozłożyć na trójkąty, z kolei z tych trójkątów można zbudować każdy z wielościanów. Platon wiedział to samo, do czego współcześnie dochodzi fizyka kwantowa!
Pola
Fizyka wymienia liczne pola oddziaływań, nie ograniczając ich liczby. Możliwe, że substancja materii może przejawiać się w aspektach, które podlegają oddziaływaniu pól, związanych z materią spostrzeżeń, emocji i uczuć, jak również myśli. Pola te współcześnie nazywa się morficznymi, choć istnieją również inne określenia, jak atraktory, wzorce spostrzeżeniowe, qualia i archetypy. Obecność tych pól implikuje istnienie przejawów materii, na które działają. Istnienie pól morficznych, konstruujących spostrzeganie świata zmienia poglądy na temat funkcjonowania psychiki.
Kwantowe procesy fizyczne w mózgu, związane z funkcjonowaniem neuronów, są związane z oddziaływaniem na mózg rzeczywistości Plancka [4]. Jest to poziom rzeczywistości, w którym dochodzi do rozmycia czasoprzestrzeni, rzeczywistość przestaje być ciągła i istnieje w stanie możliwym (w stanie superpozycji), a nie ustalonym. Na tym poziomie, być może w wymiarach informacyjnych rzeczywistości, zawierają się pola informacyjne (wzorce, atraktory, archetypy, pola morficzne, qualia), które oddziałują na procesy kwantowe w mózgu i są odbierane przez świadomość [2, 5, 6].
Oddziaływanie pól morficznych spostrzeżeń, emocji, uczuć i pojęć z procesami w mózgu może mieć charakter nieuświadomiony. Dzięki zjawisku świadomości, generowanym przez mózg, jest możliwe spostrzeganie efektu tych oddziaływań w postaci spostrzeżeń (ryc. 1).
Powstawanie spostrzeżeń, jako wyniku interakcji pomiędzy doświadczeniem i polem morficznym, uświadamianym przez mózg z poziomu rzeczywistości Plancka |
Transcendentalne spostrzeganie świata
Ważną kwestią jest natura pól morficznych i poziom rzeczywistości, na którym działają. W rzeczywistości doświadczenia zewnętrznego rozwinięte są jedynie trzy wymiary (szerokość, wysokość, głębia) i czas, pozostałe wymiary są zwinięte i mogą być wymiarami informacyjnymi, które wpływają na substancję materii [7]. David Bohm, genialny fizyk pisał, że rzeczywistość jest zwinięta w tych wymiarach ukrytych i rozwija się do wymiarów odbieranych zmysłami [8]. W wymiarach informacyjnych, których nie dotyczą ograniczenia czasoprzestrzeni, mogą znajdować się pola morficzne, wchodzące w tak zwany rezonans morficzny z materią na poziomie kwantowym (ryc. 2). Rezonans ten polega na oddziaływaniu kształtów w wymiarach informacyjnych z kształtami na planie fizykalnym o podobnym kształcie i wibracji [9].
Obraz rzeczywistości — jej odczuwanie, emocje, uczucia i sądy są tworzone w rzeczywistości wewnętrznej (subiektywnej, psychologicznej zwanej umysłem, duszą, rozumem, rozsądkiem) na podstawie doświadczania rzeczywistości, kształtowanego na bazie pól informacyjnych, uświadamianego przez mózg (ryc. 3).
Ten model funkcjonowania umysłu jest sprzężony z działaniem mózgu. Jak wspomniano, świadomość wielowymiarowych procesów, zachodzących w rzeczywistości zewnętrznej i wewnętrznej jest możliwa dzięki kwantowym procesom w mózgu. Od poziomu świadomości, warunkowanego synchronicznością pracy zespołów funkcjonalnych mikrotubul w neuronach zależy, do jakich pól morficznych (atraktorów) rozumienia, czucia i spostrzegania można się on dostroić, czyli je uświadomić. Bez pól morficznych (atraktorów) nie jesteśmy w stanie niczego pomyśleć, poczuć czy spostrzec [6].
Rozwijanie uwagi polega na
usprawnieniu synchronizacji procesów kwantowych w zespołach neuronów mózgu,
dzięki którym zachodzi rezonans z polami morficznymi. W ten sposób odbywa się
rozwój świadomości. Poziom synchronizacji procesów kwantowych mózgu warunkuje
zakres świadomości w danej chwili. Być może zmiana warunków fizycznych w
komórkach [2] lub wpływ substancji psychoaktywnych o działaniu
narkotycznym mogą uniemożliwiać synchronizację (np. anestetyki), wywołując
utratę świadomości bądź poprawiać ją (np. halucynogeny), prowadząc do nowych
spostrzeżeń.
Fluktuacje świadomości mogą mieć
miejsce w postaci doświadczenia zbyt wysokoenergetycznych pól atraktorowych
(np. w manii) bądź w stanach desynchronizacji jako niezdolność do uświadomienia
najprostszych reguł (np. w depresji). Mniejsze fluktuacje poziomu
synchronizacji kwantowej można obserwować jako okresy chandry czy stany
euforii.
Wewnętrzne
doświadczenie substancji materii
Spostrzeżenia fizykalne odnoszą
się do rzeczywistości zewnętrznej, danej zmysłom. Spostrzeżenia intelektualne
odnoszą się do reguł, rządzących rzeczywistością odgadywanych przez umysł na
podstawie pól morficznych, działających na świadomość z wymiaru rzeczywistości
Plancka. Poprzez rezonans morficzny dochodzi do skontaktowania świadomości z
polami morficznymi kształtującymi z jednej strony rzeczywistość fizykalną jak
również wyobrażenia o niej. Ciekawe, że w starożytności Demokryt pisał o
rozumieniu rzeczywistości jako o odrywaniu się od rzeczy atomów, które
oddziałują na rozum. Twierdził on więc to samo, co współczesna biologia i
fizyka — że myśli (atraktory intelektualne fomułujące substancję materii) są
przez doświadczane jako coś zewnętrznego w stosunku do podmiotu myślącego.
Idąc dalej, emocje i uczucia
przybierają kształt doświadczeń prawdopodobnie również w ten sam sposób —
doświadczenia emocjonalne są formowane przez pola morficzne i uświadamiane na
przykład jako smutek lub miłość dzięki działaniu kwantowej maszynerii mózgu.
Interesujące jest, jaka jest
natura myśli, uczuć czy spostrzeżeń. Na pewno są one doświadczane wewnętrznie.
Są uświadamiane dzięki wchodzeniu mózgu, a konkretnie — czynnościowych grup
neuronów, w potencjalny wymiar rzeczywistości (rzeczywistość Plancka), gdzie
istnieją pola morficzne, nadające przeżyciom formę, podobnie jak pola
morfogenetyczne nadają kształt atomom, komórkom, organizmom czy całościowym
samoregulującym zorganizowanym systemom (takim jak przyroda czy
społeczeństwo) [12]. Przez analogię do form materii fizykalnej — myśli,
uczucia i spostrzeżenia mogą być ukształtowanym przez pola morficzne kolejnym
przejawem substancji materii. Przykładem takiego odmiennego, subtelnego wymiaru
stanu materii, doświadczanym w każdej chwili jest UŚWIADAMIANIE pól
morficznych, istniejących w stanie superpozycji w rzeczywistości Plancka i
kształtujących wyobrażenie rzeczywistości.
Nowa
psychiatria
Implikacje z powyższych rozważań
dla nowego obrazu psychiatrii są trudne do przecenienia. W samym środku
doświadczenia jaźni leżą zjawiska świadomości, uwagi i woli. Jak pisał Emmanuel
Swedenborg, świadomość jest światłem ducha, a wola jego ogniem. Na poziomie
spostrzegania zmysłowego umysł tworzy przedstawienia (wyobrażenia), które są
odzwierciedleniem obiektów zewnętrznych. Jak wspomniano, wyobrażenia te są
tworzone dzięki polom morficznym (atraktorom), wchodzącym w rezonans morficzny
ze zmianami stanu czynnościowego sieci neuronowej mózgu, wywołanymi impulsami,
pochodzącymi ze zmysłów (ryc. 4).
Stan czynnościowy neuronów o charakterze energetycznej wibracji wchodzi w rezonans morficzny z atraktorem, co prowadzi do uświadomienia doświadczenia |
Wyobrażenie (przedstawienie) doświadczane wewnętrznie jest więc wibracją substancji energetycznej, formowaną przez pole morficzne (atraktor) i uświadamiane przez mózg. Jak wspomniano, zdolność mózgu do uświadamiania atraktorów jest możliwa dzięki sprawności synchronizacji zespołów neuronów wchodzących w kontakt z rzeczywistością Plancka. Osoby, które są aktywne intelektualnie trenują tę synchronizację, stąd nawet w starszym wieku są w stanie nadal uświadamiać sobie spostrzeżenia, których doświadczyli już w przeszłości. Ujęcie to stawia w innym świetle tak zwaną pamięć. W ujęciu kwantowego mózgu nie istnieje pamięć jako taka — sprawny mózg może ponownie uświadomić sobie wszystko, co już raz zdołał sobie uświadomić, i nie przechowuje niczego w pamięci na zasadzie dysku twardego. Potwierdzają to nowe badania neuroanatomiczne, których konkluzje wskazują, że tzw. ślady pamięciowe nie mają żadnej konkretnej lokalizacji w mózgu człowieka [13]. Być może pojęcia pamięci i śladu pamięciowego są hipostazami, wymyślonymi pojęciami, którym przypisuje się realny byt. Również eksperymenty na głowonogach wskazują, iż pamięć ośmiornicy „przechowywana” jest wszędzie i nigdzie [14]. Współczesny obraz mózgu zrywa ostatecznie z prostymi mechanistycznymi analogiami. Porównywanie działania mózgu do maszyny cyfrowej przystaje do rzeczywistości tak jak porównanie fizyki Newtonowskiej z kwantową. W skali zjawisk kwantowych proste analogie zawodzą, a nowe przedstawienia poglądowe wykraczają poza geometrię Euklidesową. Ich pojęcie pociąga za sobą konieczność zmiany światopoglądu każdej z dziedzin przyrodoznawstwa.
Świadomość doświadcza jednoczasowo spostrzeżeń obecnych i wcześniejszych. Jest to możliwe, gdyż pola morficzne w rzeczywistości Plancka istnieją poza czasoprzestrzenią, więc można uświadamiać sobie spostrzeżenia przeszłe jednocześnie z teraźniejszymi. Wolą można tworzyć nowe wyobrażenia przez łączenie (kojarzenie) wyobrażeń. Dzięki temu możliwe jest tworzenie zupełnie nowych form, niemających źródła we wcześniejszych odwzorowaniach rzeczywistości zewnętrznej. Istnieje jeszcze inne wytłumaczenie procesu kreacji — artyści w akcie twórczym spostrzegają przyszłe dzieło na początku, jako coś mglistego, co następnie wyłania się w sposób pełny. Być może ta początkowa mgławica formalna jest zarodkiem morfogenetycznym, który przywołuje z rzeczywistości Plancka wzorzec organizujący, istniejący tam w stanie potencjalnym. Oznaczałoby to, że artyści, odkrywcy i wynalazcy wnoszą jako pierwsi do świadomości zbiorowej nowe wzorce organizujące spostrzeganie. W świadomości może również pojawić się jakiś kształt (wzorzec spostrzegania) po raz pierwszy od czasu istnienia wszechświata — staje się wówczas nowym polem morficznym, dostępnym w rzeczywistości Plancka dla innych istot, obdarzonych świadomością. Przykładem jest znany fakt zgłaszania do urzędów patentowych identycznych wynalazków przez różne osoby w podobnym czasie. Również odkrycia intelektualne dokonywane były niekiedy w podobnych okresach. Znana jest historia sporu Newtona z Leibnitzem o odkrycie rachunku różniczkowego lub wynalezienie radia przez Nikola Teslę, przypisywane przez dziesiątki lat Guglielmo Marconiemu.
Przez analogię do spostrzegania
zmysłowego można przedstawić proces rozumienia. Świadomość doświadcza
energetycznych wzorców wibracyjnych (stanu czynnościowego sieci neuronowej)
rezonujących z atraktorami z rzeczywistości Plancka, próbując na podstawie
uświadomionych faktów odgadnąć prawidłowości, rządzące zjawiskami. Jak
wspomniano, bez tych wzorców (pól morficznych) niemożliwe jest zrozumienie
niczego. Heisenberg opisuje ten proces jako odgadywanie przez rozum reguł,
którymi rządzi się rzeczywistość. Kant nazywał te wzorce apriorycznymi formami
poznania, niepochodzącymi z doświadczenia tylko będącymi atrybutami rozumu.
Podobnie jak z wyobrażeniami spostrzeżeń zmysłowych, spostrzeżenia
intelektualne są świadomością prawidłowości i reguł, spostrzeganych obecnie
bądź w przeszłości. Wolą można tworzyć nowe reguły i prawidłowości, z
poprzednich lub de novo. Przykładem
procesu rozkrzewiania się abstrakcji jest rozwój matematyki.
Analogicznie, emocje i uczucia są
uświadomionymi wzorcami, które nadają formę doświadczeniom emocjonalnym i
uczuciowym. Tę wibrującą postać emocjonalnego przejawu substancji materii można
doświadczać zarówno w czasie rzeczywistym, jak również uświadamiać sobie emocje
z innych momentów czasoprzestrzeni. Przykładem doświadczeń kojarzonych z
przeszłością, które można przeżywać równie rzeczywiście jak obecne są przeżycia
ejdetyczne.
Umysł w niskim stanie
energetycznym może mieć trudności z uświadomieniem sobie natury tych
doświadczeń wewnętrznych i zatracać te rozróżnienia, gubić się i interpretować
je błędnie z pełnym przekonaniem.
Podsumowanie
W przedstawianym ujęciu,
problemem zdrowotnym, którym zajmuje się w istocie psychiatria są zaburzenia
sprawności synchronizacji działania biologicznej maszyny kwantowej, jaką jest
mózg. W stanie wysokoenergetycznym, czyli w sytuacji dobrej synchronizacji
procesów kwantowych, obejmujących kontakt mózgu z różnymi aspektami
energetycznej substancji materii świadomość jest jasna i ma szeroki zakres. W
tym stanie jaźń odróżnia stany obecne od przeszłych, doświadczenia zewnętrzne
od wewnętrznych i spostrzeżenia stworzone wolą od będących odzwierciedleniem doświadczeń
zewnętrznych. W stanie gorszej sprawności mózgu, związanej z zakłóceniami jego
pracy na podłożu genetycznym, metabolicznym, strukturalnym, zażywania środków
psychoaktywnych i innym, przedstawione wymiary spostrzeżeń ulegają wymieszaniu,
zatraca się świadomość różnic pomiędzy nimi, a ich błędne uświadamianie tworzy
całą klinikę zaburzeń psychicznych.
Autor:
Marek Krzystanek
Kwartalnik Psychiatria tom 12,
(nr. 4) 2015, s. 265-270
Źródło internetowe:
https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/44248/35005
Piśmiennictwo:
1.
1. Heisenberg
W. Obraz natury we współczesnej fizyce. W: Ponad granicami. Warszawa 1979:
106−126.
2.
2. Hameroff
S., Penrose R. Consciousness in the universe: a review of the ‘Orch OR’ theory.
Phys. Life Rev. 2014; 11: 39–78.
3.
3. Heisenberg
W. Prawo natury i struktura materii. W: Ponad granicami. Warszawa 1979:
195−215.
4.
4. Krzystanek
M., Martyniak E., Pałasz A., Krupka-Matuszczyk I. Mechanika mitologenu
społecznego. Psychiatria 2015; 12: 62−66.
5.
5. Sheldrake
R. Pola morfogenetyczne. W: Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty
porządek. Warszawa 2011: 117–134.
6.
6. Hawkins
D.R. Krytyczne postępy w wiedzy. W: Siła czy moc. Warszawa 2009: 37–49.
7.
7. Sheldrake
R. Dialog z Davidem Bohmem. W: Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty
porządek. Warszawa 2011: 367−388.
8.
8. Bohm
D. Ukryty porządek. Warszawa 1988.
9.
9. Sheldrake
R. Wpływ form z przeszłości. W: Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty
porządek. Warszawa 2011: 139−154.
10. 10. Kant E. Krytyka czystego rozumu.
Warszawa 2001.
11. 11. Schopenhauer A. Bezpośrednia
obecność wyobrażeń. W: Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznej.
Płock, 1904: 34−37.
12. 12. Sheldrake R. Cztery możliwe wnioski.
W: Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek. Warszawa 2011: 289−298.
13. 13. Lashley K. In search of the engram.
Society of Experimental Biology Symposium 1950; 4: 454–482.
14. 14. Sheldrake R. Instynkt i uczenie się.
W: Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek. Warszawa 2011: 249−266.
Zjawiskiem anomalnym może być telepatia. Moim zdaniem człowiek nie ma takich możliwości sam w sobie, natomiast w kontakcie z czymś wyższym jest to możliwe (np. prorocy w ST). Przykładowo może to działać tak, jak przyłączenie do sieci...
OdpowiedzUsuń